Zmiana RAID 0 na RAID 5 i przeniesienie danych

civis
Amator
Posty: 16
Rejestracja: ndz mar 01, 2020 8:30 pm

Zmiana RAID 0 na RAID 5 i przeniesienie danych

Post autor: civis »

Witajcie,

proszę o pomoc, bo nie mam takiego doświadczenia w obsłudze synology, a potrzebuję zmiany i licze na Wasze doświadczenie.
Kilka danych na początek.
Mam DS413, HDD 3TB Seagate i 4TB WD. RAID 0. Pojemność 6.31, wykorzystane 6.28

1. Chciałbym dokupić dysk/dyski i zmienić RAID 0 na RAID 5, aby zwiększyć bezpieczeństwo danych.
Z tego co zapoznałem się z artykułami dotyczącymi RAID 0 na Synology i nie tylko, nie da się go zmienić na RAID 5 wymieniając dyski. Nie da się nie kopiując danych i wgrywając ponownie.
Proszę o podpowiedź, czy tak jest rzeczywiście.
Problem ze skopiowaniem danych i wgraniem ponownie wynika z wielkości wolumenu. 6.28T to wiele danych, których nie ma jak skopiować. HDD laptopa to 1TB, a nie da się zgrać najpierw 1TB, potem drugi itd.
Myślałem, czy może są kieszenie, które po wsadzeniu do nich dysku pozwalają na podłączenie ich potem do serwera i wgraniu danych na nowe dyski. Ale to oznacza, że przy RAID 5 umieszczając najpierw 2 nowe dyski (bo dwa stare będą na zewnątrz z danymi), nie będę miął wystarczjąco miejsca na skopiowanie danych. Poza tym nie wiem przez co to zrobić, bo nie przez USB.
Może znacie jakąś podpowiedź na rozwiązanie tego problemu.

2. Drugą sprawą jest maksymalna wielkośc dysków do wykorzystania w serwerze. Producent ppisze o 4TB na kieszeń. Mam 4 kieszenie, więc teoretycznie 16GB łącznie. Ale w liście dysków dedykowanych Synology pokazuje też większe HDD. Jak się dowiedziałem, chodzi o maksymalną wielkość wolumenu, która nie może przekraczać 16TB. Ale mam to liczyć po maksymalnej wielkości dysków, czy uzyskanym miejscu do użytkowania?. Jeśli włożę 3 x 4TB + 8TB razem łącznie daje 20TB, ale miejsce do użytkowania 12TB, to wolumen w RAID 5 będzie 12TB czy 20TB?
Który z poniższych obrazków oddaje rzeczywistość?